Met Yeb Wiersma sluiten we het eerste seizoen van Kunst is Lang af! Ze vertelt over het belang van veldonderzoek, en geeft tips voor iedereen (ook jij!) om te gaan wandelen en je omgeving anders te bekijken.
Podcast Kunst is Lang
Claudia Sola is continu gespitst op kleine handbewegingen. Ze raakt verontrust als het V-teken dat je met twee vingers kunt maken - wat voor haar een nare connotatie met de Tweede Wereldoorlog heeft - ineens opvallend veel opduikt (in nieuwsfoto's van de Arabische Lente, bij sporters, bij Japanse toeristen) en gaat op onderzoek uit om haar verontrusting te bezweren.
Schrijver en beeldend kunstenaar Miek Zwamborn werkt als een improviserend jazzmuzikant: een paar gegevens staan vast - bijvoorbeeld een gevonden herbarium op een rommelmarkt - en daaromheen creëert ze met een gedicht, roman of installatie een nieuwe werkelijkheid.
Uit liefde voor dat object, niet om haar eigen ego te bevredigen. Sterker nog: binnenkort verhuist ze naar een afgelegen Schots eiland om daar vanuit odes aan de natuur te werken: "Een steen geeft me veel meer gedachten en emoties, dan het horen van een gesprek in een drukke Amsterdamse tram."
Voor Gijs Frieling is het afgebeelde onderwerp in een schilderij maar een klein onderdeel van het werk: het moet de toegangsdeur zijn naar andere elementen, zoals kleur, ritme en vorm. Waarom is het nou juist daarover zo moeilijk praten?
Dick Verdult is een kunstenaar, muzikant en filmmaker boordevol energie, die in zoveel verschillende culturen heeft gewoond dat hij 'nergens meer thuis is'. Hij legt met een groot enthousiasme uit waarom je eigen perspectief een gevangenis is waar je uit moet breken.
Mai van Oers vertelt over haar tekeningen: ze plaatste haar overleden ouders in vier Jeroen Bosch-achtige taferelen, en baseerde ze op Dante's Goddelijke Komedie - maar ook op manuscripten die ze bij hóge uitzondering uit een kluis in het Vaticaan wist te ontfutselen. Een schitterend verhaal over toeval, als je er in wilt geloven.
Beeldmaker Hans van Houwelingen heeft - net als veel mensen - een hekel aan beelden in de openbare ruimte die alleen ter decoratie zijn. Hij legt uit waarom zijn beelden actief ingrijpen in de situatie waarin ze geplaatst worden, en wat dat met een omgeving kan doen.
Amie Dicke vertelt over haar behoefte om de wereld om haar heen te ordenen, door er elementen uit weg te halen of juist toe te voegen. Maar ook hoe ze in haar laatste werken steeds meer een aanwijzer is, dan een kunstenaar die ingrijpt.
Gijs Assmann legt haarfijn uit waarom een kunstwerk geen illustratie van een idee moet zijn, maar een eerlijk en toegankelijk beeld dat je helpt je dagelijkse leven te leiden.
Thomas Kuijpers laat met zijn werk op subtiele wijze zien hoe alle media hun eigen versie van de waarheid brengen. Hij vertelt waarom hij veel waarde hecht aan het verzamelen van meerdere 'spikkels' informatie, om zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen.
Matthijs Booij legt uit hoe je als kunstenaar een groter publiek kunt bereiken, aan de hand van zijn slimme pensioenplan waarvoor hij tekeningen op afbetaling verkoopt en zijn nieuwe online platform waarop kopers en kunstenaars elkaar kunnen volgen.
Paulien Oltheten vertelt over de installatie die ze maakte in een gevangenis: de gevangen lopen door een gang van 82 meter. Mag je dan beelden laten zien van hoop? Van zonsondergangen? En hoe vermijd je clichés?
Folkert de Jong klaagt met zijn beelden van hyperchemische kunststof het woekerende kapitalisme aan. Maar verkoopt hij zo'n werk dan toch aan een steenrijke verzamelaar die zijn geld met 'foute' handel heeft verdiend? Als Paard van Troje, om in gesprek met zo iemand te komen?
Het werk van Zoro Feigl is speels en beweeglijk: met behulp van een elektromotor schiet er ineens leven in een touw, lint of stuk plastic. We praten over de balans tussen het temmen en laten terugduwen van materiaal en hoe de Chinezen zijn werk zien. Onder andere.
Natasja Kensmil staat bekend om haar duistere tekeningen en schilderijen, vaak in zwart wit. Ze vertelt waarom die duisternis haar interesseert, hoe ze de beelden in een nieuwe samenhang presenteert en over de gigantische plafondschildering van 100m2 die ze in het huis van een verzamelaar aan het schilderen is.
Femmy Otten legt uit waarom haar schilderijen en beelden een directheid en eeuwigheid moeten uitstralen, en hoe kunst de rol van religie kan benaderen - als je er voor open staat.
Berend Strik maakt al ruim 20 jaar mysterieuze werken door op fotografische doeken stukken stof en stiksels aan te brengen. In KUNST IS LANG legt hij uit hoe hij te werk gaat en wat die verschillende lagen voor effect hebben.
Techniek versterkt de natuur ipv haar uit te sluiten, volgens Lonneke Gordijn en Ralph Nauta van Studio Drift. Dat levert schitterende lichtinstallaties op, én een nieuw materiaal dat het probleem van restafval moet oplossen.
Fotograaf Jan Hoek heeft altijd een bijzondere relatie met zijn modellen: of het nou transgender sekswerkers in Kaapstad zijn, jonge Masaï in Tanzania of een heroïnejunk waarmee hij bevriend is geraakt. Een mooi gesprek over de (soms verschillende) verwachtingen van fotograaf en gefotografeerde.
Saskia Janssen is net vier dagen terug van haar residency van een jaar in ISCP in New York. Ik praat met haar over de tentoonstellingen die ze daar maakte: Everything is One en Welcome Stranger.