Kun je van onafheid je werk maken? Volgens Gabriel Lester wel: zijn sculpturen, films en installaties reiken hun hand uit naar de kijker, maar moeten door diezelfde kijker worden afgemaakt. Gabriel licht zijn methodes toe.
Podcast Kunst is Lang
We bezoeken de 83-jarige Klaas Gubbels in zijn atelier in Arnhem. Hij schildert al zijn hele kunstenaarsleven kannen, kopjes, glazen en stoelen. Omdat het gewone hem altijd heeft geraakt Hij kijkt in elk werk of hij het alledaagse zó burgerlijk kan maken, dat het 'iets' wordt.
De oer-Rotterdamse kunstenaar Daan den Houter maakt humorvol werk, dat op serieuze manier de waarde van kunst bevraagt: een oververf-schilderij, waarop (goede!) kunstenaars over hun voorganger heen schilderen, of een reeks betonblokken a €125 per stuk, waarvan er één een briefje van €1000 bevat...
Marc Bijl valt grote symbolen aan: een brandende davidster aan de muur, schilderijen van de Mondriaan in activistisch zwart en zilver, en van de letters die Robert Indiana's iconische beeld LOVE schrijven maakt hij PORN. Waarom?
De Vlaamse kunstenaar en theatermaker Benjamin Verdonck heeft een motto: doe wat je doet omdat je er 1. de noodzaak toe voelt, en 2. goesting in hebt. Dat levert een reizend theater op van tafelformaat, sterke performances - zoals shopping = fun, Benjamin die met tientallen dure-merken-tassen vol in de Kalverstraat van Antwerpen het winkelend publiek belemmert - en algehele levenswijsheid in fraai Vlaams verpakt.
Het Arnhemse modeduo Maison de Faux is nog geen vijf jaar afgestudeerd, maar verovert al de catwalks van China, New York en Parijs met hun eigenzinnige mode. Met gewaagde en humorvolle ontwerpen nemen ze de modewereld op de hak en geven ze hun belangrijkste boodschap af: wees wat je wilt zijn.
Op bezoek bij de 84-jarige Marinus Boezem, een van de grondleggers van de Nederlandse conceptuele kunst. Over de kracht van een concept, zijn indrukwekkende oeuvre en - hopelijk nog lang niet aan de orde - wat zijn slotact als kunstenaar zou zijn.
Patricia Kaersenhout is kunstenares en cultureel activist. Ze onderzoekt wie de macht heeft om zijn eigen geschiedenis te schrijven, en hoe het koloniale denken nog steeds voortleeft in onze maatschappij. Met haar werk onderzoekt ze de machtsverhoudingen, en zet er een nieuw beeld tegenover.
Wouter Klein Velderman heeft Liza meegenomen, een van zijn pvc sculpturen. Ze zit met ons aan tafel, om aan te geven hoeveel waarde Wouter hecht aan samenwerking: ook, of misschien wel juist als, dat levenloze objecten zijn.
Theatermaker Nazmiye Oral gebruikt kunst om het leven te lijf te gaan: het creëert voor haar de randvoorwaarden om iets echt aan te gaan. Bijvoorbeeld in het theaterstuk Niet meer zonder jou, waarin haar Turkse moeder en zij als elkaars grootste tegenpolen (traditioneel en gelovig versus vrijgevochten en atheïst) in de haren vliegen. Met erkenning van alle verschillen, maar ook met het rotsvaste vertrouwen: ik laat je niet los.
We zijn op bezoek bij de Vlaamse schilderlegende Sam Dillemans: hij heeft in Antwerpen zijn eigen tentoonstellingsruimte gekocht, zodat hij volledig los van musea het hele jaar door zijn werk kan laten zien. Het is een logische stap in zijn bloedserieuze streven de beste schilder van onze tijd te worden.
De objecten van Chaim van Luit laten zich niet op het eerste gezicht kennen, maar zodra je voorbij hun symbolische functie kijkt, opent zich een wonderlijke wereld.
Kunst is Lang is terug met een derde seizoen! We trappen vrolijk af met de Lady Gaga van de schilderkunst, Tanja Ritterbex! Maak kennis met de meest kleurrijke schilder van Nederland.
De controversiële kunsttweeling L.A. Raeven is te gast in de laatste uitzending van dit seizoen. Ze leggen aan de hand van een nieuwe videowerk uit waarom we in de toekomst onze leeftijd bevriezen op 14 en geen geslacht meer kiezen.
Videokunstenaar Puck Verkade maakte tamelijk traditionele documentaires met zichzelf in de hoofdrol, waarin ze op zoek ging naar zingeving. Haar nieuwe werk bestaat uit korte videootjes, waarin ze met een mobiel haar eigen ongemakkelijke situaties filmt, en ze in de montage mengt met gevonden beeld op Youtube, en animaties uit de popcultuur.
Robert Zandvliet werkt al bijna 30 jaar aan een indrukwekkend schilderkunstig oeuvre. Soms aan de hand van banale objecten als een steen of een haarspeld, maar soms ook door een herinterpretatie van iconische schilderijen, zoekt hij er naar de energie van een beeld bloot te leggen. Maar waarom lukt hem dat niet met mensen?
Paul Beumer maakt schitterende, fragiele werken met inkt en waterverf. Soms doen zijn doeken denken aan landschappen, af en toe herken je de afdruk van een eikenblad of rietstengel, maar veel vaker zijn het gewoon ontzettend mooie taferelen, op de manier zoals een met mos bedekte steen dat kan zijn, of de structuur van mineralen.
Roy Villevoye wil met zijn videowerk en levensechte wassen beelden zo dicht mogelijk in de buurt komen van de ervaring van een ander leven, op een andere plek. Zo kan het dat je je ineens ondergedompeld waant in de gewoontes van een volk in Papua, of tegenover een levensechte Hitler staat, die verwaarloosd en verkleumt over straat zwerft.
Alles leek er op dat de 16-jarige Maarten van der Kamp een succesvol schrijver zou worden: hij won een cultuurwedstrijd, kreeg een column in Trouw en schreef aan een debuutroman. Toch stokte het, en volgde 8 jaar alcoholverslaving. Tot de camera zijn leven zin gaf: de afgelopen drie jaar liep hij elke dag door de straten van Amsterdam en fotografeert de Amsterdammer, a la Ed van der Elsken.
Fotograaf Hanne van der Woude maakt weergaloos intieme portretten, waarvoor ze veel tijd doorbrengt met de geportretteerden. Met het bejaarde kunstenaarsechtpaar Ben en Emmy deelde ze zes jaar lief en leed, van zomervakanties in Zuid-Frankrijk tot de dood van Ben.